چهارشنبه، آذر ۱۹، ۱۳۹۳

آقامحمد خان قاجار یک فیلسوف بوده وکشور را یکپارچه کرده - مرزها رو گسترش داده -جلوگیری از فروش هزاران نفر اهالی ایرانی و اسیر کرده - انسجام ملی

چند وقتی میشه که دارم در باره آقا محمد خان قاجارمیخونم . اطلاعاتی رو به دست آوردم که اصلا فکرش رو هم نمیکردم .
خیلی آدم جالبی بوده .


او فرزند محمدحسن خان قاجار و او نیز فرزند فتحعلی‌خان قاجار فرزند شاهقلی خان فرزند جهانسوزخان بودمازندران وبارفروش (بابل امروزی) مرکز حکمرانی محمدحسن خان بود و فتحعلی خان حاکم گرگان بود و در استرآباد حکومت می‌کرد.
مادر آقامحمد خان قاجار یکی از شاهزاده های صفوی بوده که  به فرزندش خواندن نوشتن را آموخت.
آقامحمد خان قاجار سوارکاری و تیر اندازی را نیز در کودکی از مادر خود فرا میگیرد  . 
آقامحمد خان قاجاردر جنگ ها همواره همراه پدر بود .  
همیشه کتاب می خوانده  حتی در جنگ هم همیشه چند کتاب همراه داشته .
در مورد خواجه شدن آقامحمد خان قاجار روایت های زیادی است ولی اونیکه به نظر من از همه درست تره اینه که توسط یکی از خواندان زندیه خواجه شده ( منبع  کتاب خواجه تاج دار ) به همین دلیل وقتی که به پادشاه شد و تاج بر سر گذاشت تمام خواندان زندیه را تا هفت پشت اون طرف ترشون رو کشت  و حتی به نوزادا هاشون هم رحم نکرد . من فکر میکنم که می خواسته انتقام بگیره .
آقامحمد خان قاجار یک فیلسوف بوده و در ادبیات برای خودش استادی بوده .
آقامحمد خان قاجار به زبانهای ترکی - فارسی - عربی - روسی - فرانسه مسلط بوده .
یک سیاست مدار بزرگ بوده .
در زمانی که آقامحمد خان قاجار گروگان کریمخان زند بوده به تحصیل علم و دانش می پردازه . و وانمود میکنه که از دوست داران شهریار زند می باشد .
همیشه غذاش رو وزن میکرده که مبادا زیاد بخوره و مواظب تناسب اندامش بوده .

  • ساختن ضریح مرقد برای نخستین امام شیعیان (از طلا)
  • اهل کتاب خواندن مسیحیان، یهودیان، و زرتشتیان. (آنها در دوران حکومت او اجازه یافتند در روزهای بارانی از خانه خارج شوند، تا پیش از آن اگر پیروان ادیان دیگر در روزهای بارانی از خانه خارج می‌شدند چون نجس بودند مجازات می‌شدند. همچنین به آنها اجازه داد برای خود عبادتگاه بسازند. در دوره آقامحمدخان اهانت کنندگان به ادیان کتابی به شدت مجازات می‌شدند)
  • فرستادن نماینده (اسماعیل آقای مکری) به بخارا برای مذاکره با شاه سعیدخان حاکم مرو جهت جلوگیری از فروش هزاران نفر اهالی ایرانی و اسیر مرو و اخطار به او.
  • یکپارچه کردن کشور که در زمان زندیه به چند قسمت تقسیم شده بود
  •  فتح کردن سرزمین‌های بسیار و افزایش دادن مرزهای ایران تا شمال دریای خزر.
  • خریدن وآزاد کردن بردگان مسلمان برای جلوگیری از خرید و فروش آنها.

به علت مشکلات روی داده در دوره افشاریه و دوره زندیه سرزمین ایران دارای ناامنی‌های داخلی (مانند ناامنی‌های جاده‌ای) بود و ارتباط با خارج از کشور از جنوب و شمال ایران کاهش یافته بود و زمانی که دولت قاجاریه به وجود آمد ایران از نظر اقتصادی و سیاسی در وضعیت بدی به‌سر می‌برد و اولین انسجام ایران به شکل امروزی مدیون آقا محمدخان قاجار است هرچند که در زمان پادشاهان بعدی قاجاریه بخش‌هایی از ایران جدا شدند ولی خاک اصلی به صورت یک دولت متحد از زمان آقا محمدخان قاجار به بعد شکل گرفت و از نظر مورخان آن دوره وی به عنوان قهرمان ایران شناخته می‌شد و با وجود آغاز جنگ‌های عقیدتی که از زمان وی شروع شد ولی ایران از نظر جنگ‌های داخلی به ثبات نسبی‌ای رسید.

ناپلئون بناپارت در فوریه سال ۱۸۰۵ نامه‌ای به فتحعلیشاه می‌نویسد ودر آن نامه از آقا محمد خان قاجار تمجید می‌کند .
image


باران 



هیچ نظری موجود نیست: